Hoe manage je personeelsproblemen zonder te veel stress? Dat is een veel gestelde vraag. Personeelsmanagement zorgt nogal eens voor hoofdpijn. Voortdurend word je als bedrijfsleider weer uitgedaagd om met stressvolle situaties bij personeelsproblemen om te gaan. Hoe zorg jij voor rust in de tent als het gaat om personeelsbeheer, waardoor je business ook goed blijft draaien? Met deze leiderschapskwaliteiten wordt het minder stressvol om met personeelsperikelen om te gaan.
Spanningen op de werkvloer: een vicieuze cirkel
Er zijn nogal wat personeelsproblemen waar je als bedrijfsleider mee te maken kan hebben:
- Een hoog personeelsverloop
- Ongemotiveerde mensen
- Oplopend ziekteverzuim
- Tekort aan goed personeel
- Onderlinge conflicten
Oorzaak en gevolg van personeelsproblemen
Functiewijzigingen, reorganisaties, ziekteverzuim, bezuinigingen of mensen die gewoonweg op de verkeerde werkplek zitten; Dit kunnen aanleidingen zijn voor personeelsproblemen die stress veroorzaken. Valt er een personeelslid uit vanwege ziekte, dan heeft dit al direct invloed op collega’s. Of vanwege een langere takenlijst, of vanwege een invalkracht die ingewerkt moet worden.
Komen dit soort situaties geregeld voor, dan kan dit zomaar uitlopen op een volgende ziekmelding. De stress loopt te hoog op of personeel gooit de kont tegen de krib. Wat je dan weer kunt verwachten is hoogopgelopen spanningen tussen medewerkers. Terwijl de één totaal geen motivatie meer heeft, heeft de ander het gevoel er alleen voor te staan. Een nieuwe medewerker aangenomen in de hitte van de strijd? Die loopt gegarandeerd gillend weg.
Kortom: als leider is er werk aan de winkel. Want als het niet goed gaat met de mensen die in je bedrijf werken, gaat dit ook ten koste van sfeer en resultaten. Een goed bedrijf draait om professionals die gepassioneerd hun werk doen onder de juiste condities, waar de draadkracht voelbaar is.
“The first step in solving a problem is to recognize that it does exist” (Zig Ziglar)
Leiderschapskwaliteiten bij personeelsproblemen
Als directeur heb je een voorbeeldfunctie en zijn alle ogen op jou gericht. Vooral op momenten dat het niet gesmeerd loopt binnen een organisatie en men afwacht hoe ‘de baas’ dit oplost. Ongemakkelijke situaties pak je aan met effectief leiderschap. Tijd om deze eigenschappen als leider te gebruiken:
1: Het pijnpunt achterhalen met een open blik
Door niet gelijk je oordeel klaar te hebben, ben je in staat om meer naar het geheel te kijken als een personeelsprobleem zich voordoet. Luister vanuit verschillende perspectieven naar meningen en ervaringen en je vindt het pijnpunt waar het mis gaat. Dit pijnpunt benoemen en het erkenning geven zorgt ervoor dat je een muur doorbreekt waar medewerkers wellicht al een tijd tegenaan lopen. De vinger op de zere plek leggen maakt dat je weet waar je een pleister moet plakken.
2: Kijk gezamenlijk naar een oplossing
Als manager heb je niet altijd voor alles een oplossing en dat moet je ook niet willen. Besluiten maken over zaken waar jij niet dagelijks mee werkt, zorgt alleen maar voor frustraties bij degenen die het werk uitvoeren. Dit zijn de mensen die je wilt betrekken in het zoeken naar oplossingen. Daar ligt immers de ervaring en expertise. Bespreek met deze medewerkers wat juist wel of niet werkt. Denk met hen mee in oplossingen, stel vragen en kom met suggesties. Dit kan helpend zijn om hen een duwtje in de juiste richting te geven. Zo kom je nader tot elkaar en tot een goed besluit, die zij uiteindelijk zelf aandragen.
3: Investeer in de passie van je teamleden
Wanneer de rek eruit is en men moe is van alle veranderingen, kan de liefde voor het werk op de achtergrond raken. Bespreek met het personeel waaraan gewerkt moet worden om die passie weer aan te wakkeren. Soms is er een klaagcultuur ontstaan dat een heel team kan aansteken, waardoor er nauwelijks ruimte is voor luchtigheid en werkplezier. Je zou een dagdeel kunnen wijden om met het team te werken aan het terugkrijgen van een positieve mindset.
4: Wees helder in jouw verwachtingen en creëer zo veiligheid
Bij veel veranderingen is het essentieel dat jij als leider een anker bent die veiligheid en structuur biedt. Medewerkers willen weten waar ze aan toe zijn en wat jij van hen verwacht. Door jouw verwachtingen uit te spreken en hier afspraken over te maken, voelen zij die veiligheid. Zaken als de mate van zelfsturing, samenwerking en de kwaliteit die geleverd moet worden wil je daarom duidelijk hebben. Wanneer het personeel voor ogen heeft waar het om draait binnen het bedrijf, draagt dit bij aan de gezamenlijke motivatie om ervoor te gaan.
5: Maak minder leuke besluiten die ten goede komen aan jouw personeel
Investeren in personeel dat niet functioneert of negatief gedrag vertoont, houdt ergens op. Eén medewerker kan een flinke negatieve invloed hebben op een heel team. Zelfs al voert diegene zijn of haar werk hartstikke goed uit, met een zeer vervelende houding naar collega’s toe, kan dit de sfeer bederven. Vaak wordt onderschat hoeveel personeelsverloop zo’n medewerker veroorzaakt. Dit wil je niet in jouw organisatie. Het is zaak om hier wat aan te doen. Wanneer dit soort medewerkers weggehaald zijn uit een team, zal merkbaar worden hoeveel rust en positieve energie er is teruggekeerd op de werkvloer.
Personeelsproblemen oplossen door goed leiderschap?
Executive Coaching is een op maat gemaakt traject van StartValue, waarbij je werkt aan je kwaliteiten als directeur. De strategieën waarmee we werken kun je eenvoudig inzetten in jouw bedrijf, waardoor succesvol ondernemen leuker en makkelijker wordt. Neem contact met ons op als dit je aanspreekt!
Wil je meer lezen, bekijk dan onze blogs.
Over Miranda Hogervorst
Al 25 jaar coach ik mensen bij hun persoonlijke ontwikkeling. Ik richt mij met name op stress, angsten en burn-out. Mensontwikkeling is mijn vak en mijn passie. Als gevolg van mijn empathische benadering zorg ik ervoor dat er de aandacht naar persoonlijke prestaties gaat. Oude patronen worden doorbroken. Heb je last van slaapproblemen, eenzaamheid, vermijdingsgedrag? Personeelsproblemen? Wat drijft iemand, wat is zijn of haar passie? Mensen maken weer verbinding met hun gevoel. Hierdoor leren ze signalen op tijd te herkennen en bewaken hierdoor hun grenzen. Naast luisteren en reflecteren, ga ik ook direct en praktisch te werk waardoor mensen weer in beweging komen.
Ik hou enorm van wandelen in de natuur het buiten zijn. Daarnaast doe ik aan hardlopen en ben ik in het weekend vaak te vinden in onze volkstuin.