Het voorkomen van een burn-out? Veel managers stellen zich deze vraag. Stress is in Nederland de meest voorkomende beroepsziekte. Onderzoeksorganisatie TNO meldt dat ruim één miljoen mensen het risico lopen op werk gerelateerde stressklachten en een burn-out. Grote kans dat je als manager te maken krijgt met een burn-out binnen jouw organisatie. Hoe goed ken jij jouw mensen? Hoe kun je een burn-out voorkomen en help je ze om hen hiervoor te behoeden? Je leest er hier meer over in dit blog, waar ik een aantal praktische tips geef hoe een burn-out te voorkomen. 

Herken de signalen van een naderende burn-out bij medewerkers 

Nu er meer mensen sinds de coronacrisis vanuit huis werken, lijkt de kans op een burn-out nog groter. Dit, omdat de grens tussen je werk- en privéleven vertroebelt. Ideaal natuurlijk als de productiviteit van je werknemers is toegenomen, maar niet als dit ten koste gaat van je medewerkers! Het is dus cruciaal dat je als werkgever weet wat er speelt bij je personeel.  Als je weet waar je op moet letten, merk je het als iemand tegen een burn-out aanzit.

Hier een aantal signalen op een rijtje: 

Lichamelijke klachten bij je medewerker die opvallen

  • Steeds hoofdpijn hebben en duizelig zijn;  
  • Rugpijn, nekpijn en pijn in de schouders; 
  • Slaapproblemen en vermoeid zijn; 
  • Maag- en darmproblemen. 

Merkbare veranderingen op emotioneel gebied

  • Minder gemotiveerd, wat passief aanwezig zijn; 
  • Snel prikkelbaar zijn tot het agressieve af; 
  • Wantrouwend zijn naar de omgeving; 
  • Onzeker tot angstig overkomen. 

Mentale signalen  

  • Snel dingen vergeten; 
  • Niet goed kunnen concentreren; 
  • Het overzicht verliezen binnen het gebruikelijke takenpakket; 
  • Minder presteren; Moeite hebben om besluiten te nemen. 

 

Op het gebied van zingeving

  • Minder plezier hebben in het sociale leven en hierin weinig ondernemen; 
  • Het verliezen van interesses. 

“To lead people, walk behind them” (Lao Tsu)

Oorzaken van een burn-out

Wanneer iemand pijn heeft, moet de oorzaak achterhaald worden om die pijn weg te nemen. Hetzelfde geldt voor burn-out klachten. Mogelijke aanleidingen van langdurige stress:

  • Karaktereigenschappen: perfectionistisch zijn, hoog gevoelig zijn, veeleisend zijn naar zichzelf en anderen; 
  • Slechte werksfeer: het ontbreekt aan goede communicatie en samenwerking met collega’s en/of leidinggevende; 
  • De werkdruk is te hoog: de medewerker ervaart een ongezonde, constante druk om de ballen hoog te houden; 
  • Op de verkeerde werkplek zitten: de medewerker haalt geen voldoening (meer) uit de werkzaamheden; 
  • Zich niet gewaardeerd voelen; 
  • Op privégebied vinden er ingrijpende gebeurtenissen plaats: relatieproblemen, ziekte of financiële zorgen.  

Hoe goed ken jij jouw medewerkers? En voorkom een burn-out

Goed leidinggeven betekent ook investeren in je mensen. Het is belangrijk om te weten óver wie je leiding geeft, of de samenstelling van je team klopt, dat er teamwork is en je samen elke dag de klus weer klaart. Trap niet in de valkuil dat je denkt dat alles prima loopt, omdat “de resultaten prima zijn”. Dit zegt niks over hoe iemand erbij zit. Maak je tijd voor al je medewerkers, maak je af en toe een praatje pot? Weet je wat er bij ze speelt en hoe de onderlinge sfeer is? Enig idee hoe druk ze het hebben? Of ben je zo druk dat je onbewust te ver van de werkvloer af bent komen te staan? Waak ervoor dat je niet die onbereikbare manager wordt die ze het liefst niet storen. Je hebt een verbindende rol, gebruik die!  

Training stress-preventie en het voorkomen van een burn-out

Wil je meer de verdieping in hoe je als manager aan burn-out preventie doet? Wil je de verzuimcijfers omlaag krijgen én nog belangrijker: jouw medewerkers gezond en blij houden? Dan is de Training Regie op Stress wellicht iets voor jou. Een gezond bedrijf begint bij gezond personeel. Neem gerust contact op voor een kennismaking.  

8 tips voor het voorkomen van een burn-out voor ondernemers en werkgevers

Met deze tips blijf je dicht bij je mensen staan en kun je zo jouw medewerkers op een aantal vlakken behoeden voor een burn-out. Niet alleen als er iets fout gaat, ook als alles op rolletjes lijkt te lopen.

  • Toon interesse in jouw mensen. Maak tijd voor een praatje, leer ze kennen. 
  •  Wees je bewust van jouw voorbeeldfunctie. Zorg goed voor jezelf! Bewaak je eigen grenzen, neem die pauze. ‘Goed voorbeeld doet volgen, Slecht voorbeeld trouwens ook´.
  • Maak je waardering kenbaar. Je kunt nooit teveel complimentjes geven.
  • Vergroot het werkplezier. Weet met welke werkzaamheden jouw werknemers zich happy voelen. Vraag of ze hun werk nog betekenisvol vinden en wat ze eventueel anders willen. Investeer in de ontwikkeling van je medewerkers, bijvoorbeeld door middel van cursussen of studies. 
  • Neem een te hoge werkdruk weg. Als de werkdruk te hoog wordt, pas dan de hoeveelheid werk aan. Het kan ook zijn dat de medewerker op een andere plek -bijvoorbeeld waar minder onder tijdsdruk wordt gewerkt of waar minder prikkels zijn- beter op zijn plek zit.  
  • Blijf communiceren. Wees open, zowel naar elke individuele medewerker als ook in teamverband. Betrek hen bij wat er speelt op het werk wat hun aangaat, zoek de verbinding op. Zo houd je de drempel laag.
  • Stimuleer je medewerkers om aan hun gezondheid te werken. Om te lunchen, te sporten en om op te laden in hun vrije tijd. Heb dus respect voor hun privétijd en welverdiende vakanties. Zodat ze er daarna weer tegenaan kunnen.
  • Geef vertrouwen. Tijdelijk af moet haken omdat het teveel is geworden, is al lastig accepteren voor iemand die normaliter keihard werkt. Geef de medewerker op zo’n moment de ruimte om te herstellen mét dat vertrouwen.  

Over Miranda Hogervorst

Al 25 jaar coach ik mensen bij hun persoonlijke ontwikkeling. Ik richt mij met name op stress, angsten en burn-out. Mensontwikkeling is mijn vak en mijn passie. Als gevolg van mijn empathische benadering zorg ik ervoor dat er de aandacht naar persoonlijke prestaties en het doorbreken van oude patronen gaat. Wat drijft iemand, wat is zijn of haar passie? Mensen maken met hun gevoelsleven verbinding. Hierdoor leren ze signalen op tijd herkennen en bewaken hierdoor hun grenzen. Naast luisteren en reflecteren, ga ik als coach ook direct en praktisch te werk waardoor mensen weer in beweging komen.

Ik hou enorm van wandelen in de natuur het buiten zijn. Daarnaast doe ik aan hardlopen en ben ik in het weekend vaak te vinden in onze volkstuin.