Binnen het ondernemerschap hebben we allemaal wel eens te maken met een arbeidsconflict. Dit kan een behoorlijke impact hebben op betrokkenen, de sfeer en de bedrijfsvoering van jouw onderneming. Toch kun je dergelijke problemen zien als kansen. Voor jouw groei als ondernemer en voor die van jouw bedrijf. In dit blog ga ik meer op dit onderwerp in en deel ik handvatten om met conflicten om te gaan. 

Hoe een arbeidsconflict ontstaat

Daar waar mensen met elkaar werken, zijn conflicten onvermijdelijk. Dat we allen anders zijn, kan daarom op bepaalde vlakken wringen. 

 Bijvoorbeeld wanneer partijen verschillen van: 

  • Visie;
  • Ervaring;
  • Achtergrond;
  • Religie;
  • Karaktereigenschappen;
  • Cultuur;
  • Normen en waarden;
  • Verlangens. 

Naast de verschillen in persoonlijkheden en achtergronden die mensen vormen, zijn er diverse redenen te bedenken waarom iets uitloopt tot een conflict. Denk aan miscommunicatie, werkomstandigheden maar ook reorganisaties. Hierbij maak je als directeur moeilijke beslissingen met grote consequenties voor je personeel. Dat leidt tot weerstand. 

Gevolgen van onenigheid op het werk

Gelukkig kunnen de meeste conflicten prima opgelost worden. Hoe langer een geschil voortduurt, hoe moeilijker het echter wordt om het op te lossen.  

 Alle mogelijke gevolgen van een arbeidsconflict op een rij: 

  • Ziekteverzuim.
  • Ongemotiveerd personeel.
  • Slechte werksfeer.
  • Lagere productiviteit.
  • Ongewenst personeelsverloop.
  • Hogere werkstress. 

 De nasleep van een conflict kan dus schadelijk zijn voor je bedrijf. Elke gezonde onderneming wordt immers beïnvloed door de juiste inzet en energie die medewerkers erin stoppen. Voorkomen dat een conflict uit de hand loopt door hier als leider aandacht aan te schenken, is dan ook wat je wil.

Wees als bedrijfsleider opgewassen tegen aanvaringen 

Gedurende je carrière als manager of directeur blijf je je ontwikkelen in je leiderschap én in de benodigde kwaliteiten hiervoor. Een vereiste als je zelf niet om wilt vallen door alle stress veroorzaakt door problemen en een slechte werksfeer op de werkvloer.

“Harmony is not the absence of conflict. It’s dealing with conflict in a connected way. ” (Myrna Lewis)

6 pijlers om met conflicten om te gaan:

1. Weet: conflicten kunnen voor vooruitgang zorgen

Als je samenwerkt met mensen, is het niet helemaal te vermijden dat het wel eens escaleert. Soms is het zelfs nodig, zodat je kan werken aan verbeteringen. Dat alle neuzen soms naar verschillende kanten wijzen, maakt dat er vanuit verschillende perspectieven gekeken wordt. Discussies die onderling ontstaan, laat je reflecteren of jij het goede pad bewandelt en of je die wil bijstellen. Zo maak je van de diversiteit op de werkvloer een sterkte in plaats van een zwakte.

2. Ga geen confrontatie uit de weg

Weet je van jezelf dat je conflict vermijdend bent? Dan is er werk aan de winkel om jezelf te sterken op dit gebied, zodat je elk conflict in de ogen durft te kijken en hiermee om te gaan. Zorg dat je moeilijke gesprekken niet uitstelt en je er hier goed op voorbereid. Voor beide partijen is het beter om duidelijk te zijn dan om de hete brij heen te draaien.

3. Wees een mens die open staat voor een wederzijdse dialoog

De verbinding zoeken met medewerkers op een open manier is een must. Daarbij is het van belang dat je empathie en geduld laat zien. Dat je bereid bent om het gesprek aan te gaan, waarbij de ander zich gehoord en gezien voelt. Ook als manager is je kwetsbaar opstellen in dergelijke situaties een kracht. Je laat simpelweg zien ook gewoon een mens te zijn met gevoelens. Kunnen die worden geuit, dan kom je al een eind en worden lastige gespreksonderwerpen toch wat makkelijker.

4. Je staat er niet alleen voor: vraag om bemiddeling

Maak gebruik van de expertise die je in huis hebt. Die zijn er niet voor niks! Merk je dat je ondersteuning kunt gebruiken, bijvoorbeeld in de vorm van bemiddeling? Dan kunnen HR-managers bijvoorbeeld prima bemiddelen tijdens een arbeidsconflict. Zij kunnen nét iets meer van een afstand de situatie bekijken en helpen naar een oplossing te kijken waar iedereen wat aan heeft.

5. Neem personeel aan dat écht past bij de missie en kernwaarden van het bedrijf

Wat je als organisatie naar buiten uitdraagt, moet kloppend zijn. Mensen die bij jou komen werken moeten zich kunnen vinden in de identiteit van het bedrijf, waardoor zij met de juiste houding en bevlogenheid aan de slag gaan. Zorg dus dat de kernwaarden van je bedrijf overkomen tijdens sollicitatiegesprekken. Wees helder waar het bedrijf voor staat, waar jullie het elke dag weer voor doen. Zo haal je de mensen binnen die passen in je organisatie met de juiste mindset.

6. Wees bewust van de signalen dat iets niet lekker loopt

Blijf jezelf mengen tussen de medewerkers. Zo pik je signalen op die van wezenlijk belang zijn. De signalen waarbij je merkt dat het allemaal gesmeerd loopt, maar ook daar waar het kraakt en er geolied moet worden. Het zijn vaak de subtiele boodschappen die je serieus moet nemen. Kleine issues wil je liefst gelijk tackelen voordat het uitloopt tot een serieus conflict. Maak het bespreekbaar!

Coaching nodig voor omgaan met conflicten?

Vind je het lastig om met een conflict binnen je bedrijf om te gaan en kun je handvatten gebruikenWij coachen ondernemers in hun professionele ontwikkeling, waarbij ze het beste uit zichzelf halen en ondernemerschap hierdoor alleen maar leuker wordt. Neem contact met ons op als dit je aanspreekt! 

Wil je meer lezen, bekijk dan onze blogs.

Over Miranda Hogervorst

Al 25 jaar coach ik mensen bij hun persoonlijke ontwikkeling. Ik richt mij met name op stress, angsten en burn-out. Mensontwikkeling is mijn vak en mijn passie. Als gevolg van mijn empathische benadering zorg ik ervoor dat er de aandacht naar persoonlijke prestaties gaat. Oude patronen worden doorbroken. Heb je last van eenzaamheid, vermijdingsgedrag? Personeelsproblemen? Of zit je in een conflict? Wat drijft iemand, wat is zijn of haar passie? Mensen maken weer verbinding met hun gevoel. Hierdoor leren ze signalen op tijd te herkennen en bewaken hierdoor hun grenzen. Naast luisteren en reflecteren, ga ik ook direct en praktisch te werk waardoor mensen weer in beweging komen.

Ik hou enorm van wandelen in de natuur het buiten zijn. Daarnaast doe ik aan hardlopen en ben ik in het weekend vaak te vinden in onze volkstuin.