Je grenzen aangeven is voor veel mensen best lastig. Dit heeft namelijk alles met assertiviteit te maken, iets dat je kunt leren. Wanneer je jouw grenzen aangeeft dan durf je te zeggen wat je wilt, wanneer het teveel is of wat je van anderen verlangt. Niet alleen praktisch in de werksituatie, ook privé is het belangrijk dat je een grens hebt.

Grenzen zijn persoonlijk

Wat voor de een als een grens aanvoelt kan voor de ander juist heel acceptabel zijn. Grenzen zijn heel persoonlijk en worden bepaald door opvoeding, omgeving en verwachtingen. Gebeurtenissen in het verleden of de toekomst kunnen grenzen verleggen. Het is vooral belangrijk om jezelf niet met anderen te vergelijken. Iedereen is uniek en iedereen heeft zijn eigen grenzen. Zolang je weet waar die grenzen liggen kun je ze ook aangeven. Maar dat is precies waar voor velen het probleem ligt: die duidelijke aanwijzing. Want hoe maak je anderen duidelijk wat je wel en niet wilt of verlangt?

 

Je grenzen leren voelen

Het begint allemaal bij het leren voelen van je grenzen. Vaak is dit een kwestie van luisteren naar je lichaam en je gevoel. Je zit gezellig in een restaurant en een gezin met kleine kinderen veroorzaakt veel drukte. De baby begint oorverdovend te huilen. Jouw partner eet ongestoord verder, terwijl jij je bloed voelt koken. Na 5 minuten houd je het niet meer uit en zoek je rust op het toilet. Dit is een typisch voorbeeld van verschillende grenzen: jouw grens was veel eerder bereikt dan die van je partner.

Urenlang winkelen, wat een feest! Je partner zeurt na een half uur dat hij moe is terwijl jij nog de hele dag door kunt gaan. In dit geval ligt jouw grens veel verder dan die van je partner. Een medewerker die te laat komt. Niet eenmaal maar bijna dagelijks. Na twee weken heb je er genoeg van en zeg je er iets van. Je grens is bereikt!

Je grenzen leren voelen doe je door heel goed naar signalen van je lichaam te luisteren. Let goed op emoties die bepaalde situaties bij je oproepen. Maar ook wat je lichaam doet: voel je spierspanning, gaan je handen trillen, krijg je een droge mond of wriemel je nerveus met je handen? Allemaal signalen die je niet mag missen.

Je grenzen aangeven doe je zo

Vooral binnen werksituaties is het belangrijk dat je jouw grenzen aangeeft. Zelfstandige ondernemers en leidinggevenden staan er vaak alleen voor en hebben veel verantwoordelijkheden. Wie niet duidelijk zijn of haar grenzen aangeeft, loopt vroeg of laat tegen een probleem aan: stress met een mogelijke burn-out als gevolg.
Stress kan ook tot een depressie leiden, al helemaal wanneer het in de thuissituatie (ook) niet zo lekker loopt. Hoe leer je je grenzen aangeven? Hieronder een aantal tips.

Tip 1: je hoeft anderen niet te plezieren

Het is fijn wanneer anderen zich prettig voelen maar dit hoeft niet ten koste van jou te gaan. Vaak is je grens aangeven moeilijk omdat je anderen een plezier wil doen. Bijvoorbeeld extra werk aannemen, een uur overwerken, boodschappen doen terwijl je hier geen tijd voor hebt en dan ook nog een etentje met kennissen die je liever niet ziet.

Jij staat in je eigen leven centraal, het hoeft niet allemaal om anderen te draaien. Heb je ergens geen zin in of komt het even niet uit? Geef dit dan duidelijk aan. Wanneer je hier ook wat uitleg bij geeft, begrijpt je omgeving dit vast wel.

Tip 2: trek je niets aan van wat anderen over jou (kunnen) denken

“Wanneer ik deze klus niet doe dan denken ze dat ik lui ben”. Grote kans dat deze gedachte ooit al eens door je hoofd is geschoten. Of: “ik accepteer al die kritiek maar want anders denken ze dat ik niks kan hebben”.

Waarom ben je zo bezig met wat anderen over jou denken? Jij kent jezelf het beste en als het goed is weten je familieleden, beste vrienden en goede collega’s ook wel hoe jij in elkaar steekt. Wees jezelf, dan ben je op je leukst. Je hoeft je niets aan te trekken van wat anderen over jou denken. Heeft iemand problemen met jou? Dan kan hij of zij er iets van zeggen, zo kun jij gelijk uitleggen waarom je iets wel of niet doet.

Waar ligt jouw grens?
Herken je die grens altijd? 

Tip 3: beter één goede klus dan vijf slechte klussen

Dat een klus soms meer tijd kost dan verwacht, daar kun je niets aan doen. Bedenk van tevoren hoe lang je met iets bezig bent en calculeer hier wat extra tijd bij. Het is beter om één goede klus te voltooien dan vijf klussen die je maar half afmaakt.
Verlangen anderen iets van jou? Geef dan aan dat je nog met iets anders bezig bent en dit eerst af wil hebben. Zo werkt je grenzen aangeven.

Tip 4: houd rekening met anderen

Rekening houden met anderen is niet bezig zijn met wat anderen over jou denken maar wel dat je rekening houdt met de ander en de situatie waar zij in zitten. Bedenk ook of je grenzen aangeven op ieder moment verstandig is.
Wanneer je qua werk niets te doen hebt en een opdrachtgever vraagt of je iets uit wil voeren, dan is het natuurlijk raar om te zeggen dat je geen tijd hebt.
Dit heeft niets met je grenzen aangeven te maken maar meer met een taak niet willen uitvoeren, of het te moeilijk vinden.

Hulp bij je grenzen aangeven

Vind jij het ook zo moeilijk om je grenzen aan te geven? Dat is voor heel veel mensen lastig. Ik ben Miranda en geef coaching aan ondernemers en werknemers. Hierbij werk ik aan stress gerelateerde klachten of een burn-out maar ook met het aangeven van grenzen. Hiermee leer je anderen hoe ze met jou moeten omgaan en steven je niet op een burn-out af.

Dankzij mijn jarenlange ervaring en bijzondere aanpak help ik je groeien in zelfvertrouwen en draait jouw onderneming zonder psychische belemmeringen. Ook helpt dit om werknemers zich gelukkig te laten voelen en vergroot het hun productiviteit.
Laten we samen grenzen aangeven.

Anderen lezen ook mijn blog over Langdurige stress.

Wil je meer weten over je grenzen leren herkennen én aangeven?
Plan dan hieronder een vrijblijvend gesprek in. Zet die eerste stap naar een beter leven!

Over Miranda Hogervorst

Al 25 jaar coach ik mensen bij hun persoonlijke ontwikkeling. Ik richt mij met name op stress, angsten en burn-out. Mensontwikkeling is mijn vak en mijn passie. Door mijn empathische benadering zorg ik ervoor dat er de aandacht naar persoonlijke prestaties en het doorbreken van oude patronen gaat. Wat drijft iemand, wat is zijn of haar passie? Mensen maken met hun gevoelsleven verbinding. Hierdoor leren ze signalen op tijd herkennen en bewaken hierdoor hun grenzen. Naast luisteren en reflecteren, ga ik als coach ook direct en praktisch te werk. Dit zet mensen in beweging.

Ik hou enorm van wandelen in de natuur, het buiten zijn. Daarnaast doe ik aan hardlopen en ben ik in het weekend vaak te vinden in onze volkstuin.